Pages

Ahad, 19 Disember 2010

Bussinessnya luarbiasa


   " Untungnya bukan dari unta, tetapi dari tali pengikat unta tersebut.."  inilah kata2 seorng bussinessman unta agung pd mase sahabat... sungguh kreative dan innovativ pemikirannya..

  Sewaktu ku sampai di madinah ku ternmpk satu deretan kedai baju. Lantas ku teringin untuk membeli baju. Aku terus masok ke dlm salah satu deretan kedai tersebut. Tuan kedai menyambut aq dgn baik. dan berkata :

   " bermussafir??  nk beli baju ke??  kalau nk beli saya srankan beli kat  kedai sebelah. Kedai saya dah cukup pelanggan.Untung pun kira bolehla, tpi kedai sebelah kesian.. saya x nmpk pun org masok kat kedai dier..."

" Aik.. " pelik . sungguh luarbiasa. X pernah dlm hidup saya menemui org sebegini luarbiasa. Mempromote kedai org laen.

  Kisah ni berlaku kat madinah zaman sahabat dulu.

 Kalaulah kisah ni berlaku kat zaman kite. Tentulah melayu menguasai ekonomi Malaysia.

  Ini tidak. Siap mengumpat, mengata kedai sebelah. " kedai tu kan da rr mahal barang x quality lak tu.. baik beli kat kedai saya jew.." ni la yg berlaku kat malaysia.. melayu sama melayu.. tapi bergaduh.


Yg tadi kisah para sahabat.. cuba kite tgk cine lak. Kalau kedai cina kat tgh2 masyarakat melayu bloe hidup. Tapi kedai melayu kat masyarakat cina.. x yah ckp rr kalau ari tu buka, ari tu gak tutup, kedainya.


Sbb pe.. sbb cina mempunyai strategy yg hebat. Jdi kite kene wat strategy hebat dan kretive



Wokey semoga islam kekal menjaga ekonomi Malaysia...







Next to doing the right thing, the most important thing is to let people know you are doing the right thing.
 

John D. Rockefellar






1 ulasan: